בית הכנסת

שיפוץ בית הכנסת

בעז"ה אנחנו בישורת האחרונה לקראת השיפוץ שיתחיל ממש בימים הקרובים.
העקרונות שהנחו את הצוות הינם שהמבנה המכובד שזוכה להמון התלהבות בקרב כל מי שרואה אותו, ישמר את העקרונות האדריכליים שלו. אך המבנה יהפוך למבנה חדיש יפה ושנוכל להרגיש שהוא מכבד את קהילתנו כמקום התפילה שלנו.
היה חשוב לצוות השיפוץ שלא ייעשו טעויות הנובעות מחוסר תשומת לב. על כן יועצים רבים הגיעו למקום להבטיח שניצול החשמל יהיה נכון, שהאקוסטיקה תאפשר טוב יותר לשמוע את דברי התורה ואת החזנים, שהמעברים יהיו מספיק רחבים כך שיעמדו בתקני הבטיחות, שהמזגן יפוזר באופן יעיל ונכון וכן הלאה.
הכסף שייגבה מן התושבים לא יספיק לכל החלומות שלנו. אנו נצטרך לדחות חלק מהם להמשך לכשנגייס תרומות. בשאלה על מה מוותרים ומה עושים הופעלו שלושה עקרונות.

  1. מה שלא נוכל לעשות בעתיד אם לא נעשה עכשיו, מקבל קדימות
  2. מה שהכרחי כדי שהמקום יהיה מכובד ולא ישדר הזנחה – מקבל קדימות
  3. מה שלדעת צוות התרומות יכול להיתרם לעילוי נשמת כתרומה, יידחה.

לאור כל זאת יש כמה דברים שעליהם אין שאלות.

  1. איטום הגג – בכל חורף יש נזילות שעלולות לפגוע בריהוט החדש. על כן יש לאטום את הגג.
  2. מזגנים – המזגנים היום אינם יעילים, גוזלים הרבה חשמל ולא מספיק מקררים באופן אחיד. המראה שלהם איננו אסתטי. לכן המזגנים יוחלפו במערכת טובה ויעילה. בעזרת הנשים הפתרון הוא ארבעה מזגנים, כאשר המרכזיים שבהם יוסתרו על ידי מדף המשתלב עם התקרה, ויאפשרו לווסת את הטמפרטורה באופן המותאם לנשים.
  3. ריהוט – הריהוט הישן יוחלף בריהוט חדש של קיבוץ לביא. הגוון של המושבים יהיה בתחומי התכלת כחול
  4. תאורה – תאורת הפלורוסנטים תוחלף בתאורה יפה ומיוחדת שתיתן תחושה ייחודית לבאי בית הכנסת. מצורפת הדמיה.
  5. חשמל – מערכת החשמל ישנה וחלקים ממנה יוחלפו.
  6. תקרות – התקרות יוחלפו בתקרות אסתטיות שגם ייתנו מענה לאקוסטיקה, גם לתאורה וגם למיזוג.

 
 
יש נושאים שבהם צריכה להתקבל הכרעה. כמעט כל הנתונים בידינו כך שאין צורך להמתין לחוות דעת נוספות ונצטרך להחליט בהתאם לתקציב והצורך.

  1. קיר מבואה. אחת הבעיות היום היא שאין מבואת כניסה כך שבזמן התפילה הרעש שבמבואה מפריע לכל המתפללים. הקיר שייבנה ימנע את הרעש ויאפשר גם כניסה מכובדת יותר לבית התפילה, כמקובל בבתי הכנסת.
  2. כיור נטילת ידיים – הזזת הכיור מהמקום בו הוא נמצא לכיור מכובד שיהיה צמוד לקיר החדש שייבנה
  3. רמפה – הרמפה הנוכחית שמיועדת לכסאות גלגלים יש בה בעיות רבות. היא לא תיקנית, לא אסתטית וגוזלת מקום רב מידי. במקום הרמפה אפשר להציב מעלון עם מנגנון שבת מיוחד של מכון צומת.
  4. במה – הבימה הנוכחית בצורת משושה והיא באה על חשבון כסאות ישיבה לא מועטים. היא נבנתה בצורתה כציון לבית כנסת החורבה שם הייתה הבימה בצורת משושה. הבמה תוחלף לכזו המיוצרת בבתי כנסת רבים על ידי קיבוץ לביא ותעוצב על ידי האדריכלים באופן שתשקף את אופיו של המקום.
  5. ריצוף – רבים מהיועצים החיצוניים הרואים את הריצוף הנוכחי נפעמים ממראהו. ריצוף טרסו חוזר להיות אופנתי והוא יקר מאוד ביחס לריצוף אחר. רבים מהיועצים סבורים שהוא כהה מידי ומשרה אווירה פחות מאווררת. האופציה הקיימת היא ללטש את הריצוף הקיים בליטוש מיוחד שמקנה לו ברק והוא הופך להיות כמו חדש. מכיוון שההתלבטות קיימת ממילא והפער בין המחירים מאוד גבוה, ככל הנראה לא נחליף את הריצוף.
  6. ריצוף בעזרת הנשים – מאחר ואין בכלל ריצוף ראוי בעזרת הנשים, שם יוצעו שלושה פתרונות שיאפשרו לחוש שהמקום הוא מקום תפילה מכובד.
  7. שירותים – השירותים צריכים להיות מוזזים, ובמקומם יהיה חדר לימוד. עד כה עלו מספר פתרונות להיכן להזיז אותם, חלקם לא טובים, ועדיין מגבשים את הפתרון הנכון עבורם.

צפי לתרומות – כאמור, יש דברים שבעבורם נמתין לקבלת תרומה ייעודית. בקרוב נפנה עם הצעות מחיר לכל פריט שעבורו אנו מבקשים תרומה. אחד המרכזיים שבהם הוא הבימה. בתחשיב הנוכחי אין כסף לבמה. המשמעות לכך היא שבתקופה הקצרה הקרובה הבימה הנוכחית תפורק ועדיין לא תהיה בימה חדשה. במקומה יהיה שולחן. זה עלול קצת לעמעם את ההתרגשות שבהתחדשות ואנו מצפים מכולם לפעול ולהציע הצעות לתרומות וכן להמתין בנחת רוח עד שגם הבימה החדשה תוקם.
אנו מבקשים במוצאי שבת הקרובה לקיים דיון קצר בבית הכנסת מייד לאחר התפילה, מי שרוצה להעיר הערות ולהציע פתרונות לפני שכבר יוצאים לדרך – מוזמן.
ביום שלישי נקיים ישיבה עם צוות הגבאים וועדת דת ווועד אגודה כדי לקבל החלטות.
מקום התפילה בשלושת החודשים הקרובים
בשלושת החודשים הקרובים נתפלל במועדון ובחדר האוכל. הגבאים כבר מטפלים בכך ונותנים את המענה. יש להניח שזו תקופה שבה נידרש לאורך רוח וגמישות.
זהו. אנחנו ממש לקראת.
וכאן המקום להודות מקרב לב לאנשים כל כך פעילים שפועלים ללא לאות למען הקהילה
תודה לחברי הוועד הקודם אשר הובילו את התהליך. תודה להדס אשר משקיעה את כל מרצה למען המשימה. תודה למיכל גאון שמובילה במקצועיות ובנחישות את התהליך. תודה לעוד עשרות אנשים הן אנשי מקצוע, הן חברי וועדות רלבנטיות והן אנשים טובים שבהתנדבות פועלים למען המשימה הזו.
 
בברכת הצלחה לכל
וועד האגודה
 
1-7 הדמיית בית כנסת 3-4a